hästkista??

För ett tag sedan läste jag en krönika med Alexander Schulman i Punkt Se.
Ibland är han bara för rolig! Den här gången tog han upp vårat "mobilspråk". Han berättade att han skulle skriva ett sms till en vän för att be om att bli uppsatt på en gästlista inför helgens bravader. Till sin stora förvåning så upptäckte han att gästlista inte finns med som ett inlagt ord i telefonen. Det enda förslag han fick upp var hästkista. Vad fan är en hästkista? En häst vet jag ju vad det är och lika så en kista, men vad är egentligen en hästkista? Begraver man ens hästar i kistor? Ordet hästkista får mig att tänka på något stort och osmickarande som en riktigt stor röv. Men det är ju rätt långsökt...
Hur som helst, Alexander spann vidare på sin upptäckt och lekte vidare med det svenska språket och fann fler oförklarliga ord. Varför finns tex. dubbelfitta med i mobilens ordbok när inte vanliga ord som dubbelsäng finns med?
Det här är väldigt intressant tycker jag och jag har många gånger varit med om att vanliga vardagsord har saknats när man i all hast knappar ner ett sms. Vem är det egentligen som har bestämmt vilka ord som ska finnas inlagda i mobilens ordlista? Det känns ju lite som ett skämt att dubbelfitta finns med, men det är kanske just vad det är. En liten sjuk nisse som ville driva med det svenska folket när han satt där en sen kväll efter alldeles för många öl och hissade och dissade vilka ord som skulle få en plats i den ärade mobila ordlistan.

Du får jätte gärna berätta om du gjort någon skojig upptäckt i ditt sms:knappande!


Kommentarer
Postat av: tobias

ordet 'negerhora' finns med i varenda sony-ericssonmobil :)

2007-09-16 @ 21:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback